Displayannonsering

Du får en enorm räckvidd med dina annonser och kan nå din målgrupp även när de inte aktivt söker efter dig. Du finns hos dem när de är inne på andra sidor också. Här kan du såklart specificera på vilka hemsidor dina annonser ska visas. Säljer du en träningsprodukt kan du välja att dina annonser bara ska visas på hemsidor eller Youtube-klipp som har med ämnet träning & hälsa att göra. 
Displayannonsering

Displayannonsering

Displayannonsering  är ett samlingsnamn för digitala annonser som visas tillsammans med annat innehåll på olika webbplatser, appar och andra digitala plattformar. Displayannonser, också kallat bannerannonser, kan vara i olika format.

  • Bildannonser
  • Responsiva annonser
  • Videoannonser

Du känner säkert igen dem, de dyker upp för dig när du surfar runt på dina favoritsidor eller kollar på Youtube-klipp. Det vanligaste  nätverket som används för displayannonser är Google Display Network. Videon nedan visar lite kort hur detta fungerar i praktiken. 

Bildannonser & Responsiva bildannonser

Bildannonserna är de som man ibland kallar bannerannonser. Det är dessa som dyker upp när du är inne på olika hemsidor och surfar runt. Här är ett exempel på banners

Det finns olika typer av bildannonser beroende på hur mycket egen kontroll du vill ha på vad som ska visas. Responsiva bildannonser är annonser där du skapar texten och laddar upp bild/logga sen automatiserar Google resten. Medans bildannons gör du själv hela annonsen och laddar upp. Google hjälper sedan till med optimeringen av storlek och plats. På bilden ser vi exempel på bildannons. 

Videoannonser

Videoannonser i displayannonsering är som det låter, rörligt material. De dyker främst upp när du är inne på Youtube och kollar på något klipp. Oftast har klippen någon videoannons innan och ibland också mitt i videon. Videoannoser kan också dyka upp på olika hemsidor istället för bannerannonserna. 


Vilka är fördelarna med displayannonser?

Vad är då fördelarna med displayannonser? Och vad är skillnaden mot sökannonser? Displaynnonsering är ett bra verktyg att bygga ditt varumärke i mot din målgrupp. Du får en enorm räckvidd med dina annonser och kan nå din målgrupp även när de inte aktivt söker efter dig. Du finns hos dem när de är inne på andra sidor också. Här kan du såklart specificera på vilka hemsidor dina annonser ska visas. Säljer du en träningsprodukt kan du välja att dina annonser bara ska visas på hemsidor eller Youtube-klipp som har med ämnet träning & hälsa att göra. 

Du har även större möjlighet att utforma annonserna som du vill med text, bild, färger och rörligt material. Google sökannonser är mer limiterade i vad du kan göra, och framförallt när det kommer till bild och video. 

Men den kanske största fördelen är retargeting

Retargeting

Retargeting är när en person varit inne på din hemsida eller din app och du sedan kan följa med denna person runt om på internet till andra sidor och skjuta dina annonser mot denne.

Du har säkert varit med om att du kollat på ett par nya skor du vill köpa. Du är inne på produktsidan och kanske även lägger skorna i varukorgen, men genomför inte köpet. När du senare på kvällen går in på Expressen för att läsa  nyheter så dyker just dessa skor upp och du blir då påmind om att du är intresserad av dem. Eller om du är inne och kollar på en resa till Spanien och bara någon timme senare får upp annonser från olika rese- och flygbolag. 

Den här typen av marknadsföring är oerhört effektiv och leder oftta till konverteringar. Framförallt för e-handlare är det här ett starkt verktyg att ha i sin marknadsmix. Många av oss är säkert ofta inne på olika e-handlare och klickar runt, kollar produkter, cartar varor osv. Retargeting är då ett utmärkt sätt att påminna din kund att faktiskt köpa produkten, kanske även erbjuda en rabattkod för att lyckas med konverteringen? 

Avslutande ord

Displayannonsering, bannerannonsering eller Google Ads Display. Vad man än väljer att kalla det så är det ett av de vanligaste marknadsföringsverktygen som används. Detta för sin enkelhet, sin effektivitet och att det ofta tenderar att vara lite billigare CPC än Google Ads.

Men som vanligt rekommenderar vi en lagom mix av medier och verktyg för att få ut maximalt av din annonsering. 

Dela inlägget på:

Kontakta oss

Vill ni ha hjälp med er marknadsföring
eller höra mer om våra tjänster?