fbpx

Är det värt att marknadsföra sig på TikTok?

Sammanfattningsvis så ser vi att TikTok är på väg mot att bli en stor spelare i annonseringssammanhang och vi tror att det inte kommer stå förens vi talar om TikTok-ads på samma vis som vi talar om Business Manager eller Google Ads.  Vi ser även fördelar med TikTok gällande potentialen att växa organiskt på grund av den välsvarvade algoritmen som varken främjar den stora eller den lilla användaren.
TikTok

Vad är TikTok?

TikTok är en app som totalexploderat den senaste tiden. I appen spelar du som slutanvändare in videor som du sedan laddar upp och genom en oerhört välprogrammerad algoritm så sprids den vidare till andra användare. TikTok hette dock Musical.ly tidigare och var då väldigt populär bland flickor i åldern 7–13 år. På Musical.ly hade dock de korta klippen mer fokus på att mima och att dansa till olika låtar. Detta kan man se finns kvar på TikTok än idag men i mindre skala och i stället kan du hitta alla möjliga typer av videor så som roliga sketcher, informativa klipp och mycket mer!

2018 så köpte det kinesiska företaget Bytedance upp Musical.ly och bytte namn på appen till Tiktok. Det är alltså en kinesisk app men har blivit populär över hela världen. Appen överskred 2 miljarder nedladdningar globalt i augusti 2020. Mer än 700 miljoner av dessa användare är aktiva varje månad och det kanske mest imponerande med hela appen är att den används i snitt 55 minuter om dagen per user.

Men min målgrupp finns väl inte på TikTok, eller?

Det går inte att sticka under stolen att det är största delen unga människor som är TikToks power users. Nästan hälften av alla barn Sverige mellan 12–15 år använder TikTok dagligen och då nästan i snitt i en timme om dagen. Med det sagt så kan vi se på statistiken att användarna börjar att krypa upp i åldrarna;  

  • 10–19 år – 32.5%
  • 20–29 år – 29.5%
  • 30–39 – 16.4%,
  • 40–49 – 13.9%
  • 50+ – 7.1%


Vi ser även att cirka 60% av användarna är kvinnor och 40% är män.

Det betyder att det börjar bli dags att hoppa på tåget och bygga sin närvaro som företag så snart som möjligt då vi snart kommer se de flesta målgrupperna frodas på plattformen.


Den organiska spridningen

Hur fungerar TikTok-algoritmen?

Sociala plattformar har som tradition hållit sina algoritmer nära hjärtat. Detta är viktigt för deras affärsmodell då rekommendationssystemet är en egenutvecklad teknik som hjälper till att göra varje socialt nätverk unikt.

Algoritmen är en viktig del av att sociala nätverk kan dra in oss och hålla oss uppmärksamma. TikTok vill göra sig av med spammare och botar då användare kan få mer uppmärksamhet än de förtjänar genom att exempelvis köpa visningar och följare. Då detta är ganska vanligt förekommande så har människor blivit mer skeptiska till de sociala nätverkens inre funktioner och därför har de flesta plattformar avslöjat de grundläggande funktionerna i deras algoritmer.

Lyckligtvis betyder det att vi nu känner till några av de viktigaste rankningssignalerna för TikTok-algoritmen, direkt från källan.

1. Användarinteraktioner

Ungefär som Instagram-algoritmen baserar TikTok -algoritmen rekommendationer på en användares interaktioner med innehåll i appen. Vilken typ av interaktioner? Allt som ger ledtrådar om vilken typ av innehåll användaren gillar eller inte gillar.

Till exempel är dina ”for you-page” rekommendationer baserade på:

  • Vilka konton du följer
  • Användare du har gömt
  • När du kommenterar
  • Videor du har gillat eller delat i appen
  • Videor du har lagt till i dina favoriter
  • Videor som du har markerat med ”inte intresserad”
  • Videor som du har rapporterat som olämpliga
  • Videor du tittar på hela vägen till slutet (även kallat slutförande av video)
  • Innehåll du skapar på ditt eget konto

2. Videoinformation

Medan användarinteraktionssignaler är baserade på hur du interagerar med andra användare i appen, baseras videoinformationssignaler på det innehåll du tenderar att söka efter på fliken discover.

Detta kan innehålla detaljer som:

  • Bildtexter
  • Ljud
  • Hashtags
  • Effekter
  • Populära ämnen

3. Enhets- och kontoinställningar

Det här är inställningar TikTok använder för att optimera prestanda. Men eftersom de är baserade på val av engångsinställningar snarare än aktiva engagemang, har de inte lika stort inflytande på vad du ser på plattformen som användarinteraktion och videoinformationssignaler.

Några av enhets- och kontoinställningarna som ingår i TikTok-algoritmen är:

  • Språkpreferens
  • Landinställning (det är mer troligt att du ser innehåll från personer i ditt eget land)
  • Typ av enhet
  • Intressekategorier du valde som ny användare

Vad ingår inte i TikTok-algoritmen?

Följande typer av innehåll kommer INTE att rekommenderas av algoritmen:

  • Kopierat innehåll
  • Innehåll du redan har sett
  • Innehåll algoritmen flaggar som skräppost
  • Potentiellt störande innehåll (TikTok ger exemplen på ”grafiska medicinska procedurer” eller ”laglig konsumtion av reglerade varor”)

Här är de goda nyheterna för alla nya TikTok-användare, eller de som ännu inte har byggt upp en stor följarbas. TikTok baserar INTE rekommendationer på antal följare eller på tidigare framgångar med en högpresterande video.

Visst är det så att konton med fler följare sannolikt kommer att få fler visningar eftersom människor aktivt söker det innehållet. Men om du skapar bra innehåll som talar direkt till din målgrupp har du lika stor chans att landa på deras for you-sida som till och med de största TikTok -stjärnorna.

Här är ett citat direkt från TikTok:

Du kan stöta på en video i ditt flöde som inte verkar fått många likes…. Att få in en mängd olika sorters videor i ditt for you-flöde ger dig ytterligare möjligheter att snubbla på nya innehållskategorier, upptäcka nya skapare och uppleva nya perspektiv”.

Annonsera på TikTok

Med det ständigt ökande användarantalet så kan vi utgå från att TikTok inte kommer försvinna inom kort och snarare kommer bli en större spelare framför allt i marknadsföringssfären.  Dock är appen är fortfarande relativt ny i sammanhanget och det är därför relativt dyrt att annonsera. Annonsbudgeten är, då denna artikel skrivs, 50$ för den dagliga och total budgeten på kampanjnivå och 20$ dagligen på ”ad group-nivå”. Det finns både nackdelar och fördelar med detta som med så mycket annat. Den mest uppenbars nackdelen är minimum ”spenden” som är relativt hög och gör att tröskeln är lite högre för mindre företagare. Dock så är fördelen att konkurrensen för tillfället är väldigt låg.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så ser vi att TikTok är på väg mot att bli en stor spelare i annonseringssammanhang och vi tror att det inte kommer stå förens vi talar om TikTok-ads på samma vis som vi talar om Business Manager eller Google Ads.  Vi ser även fördelar med TikTok gällande potentialen att växa organiskt på grund av den välsvarvade algoritmen som varken främjar den stora eller den lilla användaren. Detta jämnar ut spelplanen och ger därför potential att ge spridning till ”the little guy”.  Vidare så ser vi att det finns mycket att vinna på att annonsera på TikTok så här tidigt då konkurrensen är låg och ännu mindre i Sverige. Trots att minimum beloppet är högt så får man mycket för pengarna. Om ni tycker att det låter intressant att använda TikTok som en kanal i er marknadsmix och behöver hjälp att sätta igång så är det bara att kontakta oss så hjälper vi er gärna!

Dela inlägget på:

Kontakta oss

Vill ni ha hjälp med er marknadsföring
eller höra mer om våra tjänster?