fbpx

Content Marketing – En långsiktig vinst

Det finns flera olika tillvägagångssätt för att skapa ”rätt” content för just din målgrupp, men steg ett är att se ditt innehåll ur en potentiell kunds perspektiv. Det kan därför vara av värde att anordna en workshop eller gruppstudie för att undersöka din målgrupps värderingar, utmaningar och synpunkter under köpresan. Research är A & O för att lära känna dina kunder och därefter kunna skapa content som tilltalar, till exempel vilka sökord som används.
Content marknadsföring

Content Marketing

Internet kan ses som en djungel full av information och det är ditt jobb att hjälpa din kund att hitta till just dig om det så krävs en machete och ficklampa. För att fånga kunder måste man därför inspirera, utbilda och engagera, vilket är lika viktigt som det är utmanande. Nedan presenterar vi Content marketing – hur du genom att skapa content bygger en relation med dina kunder som består.

Vad är content marketing?

Content marketing kan summeras som en strategi för att attrahera, konvertera, utbilda och bibehålla en publik genom att skapa och sprida innehåll som är värdefullt för din kund. För att få ditt företag att synas är det därför viktigt att du anpassar ditt content efter din specifika målgrupp. Det innefattar all information du kommunicerar utåt och inkluderar allt från artiklar och nyhetsbrev till videor och podcasts. Det handlar om att se till att dina kunder hittar dig, så att du inte behöver hitta dem. Content marketing är ett organiskt men långsiktigt arbete, vilket betyder att man skapar engagemang över tid utan att behöva spendera pengar på annonser för att generera klick. Genom att till exempel skapa en artikeserie med målgruppsinriktad information kan man bygga förtroende och öka konvertering.


Så hur går det till?

Det finns flera olika tillvägagångssätt för att skapa ”rätt” innehåll för just din målgrupp, men steg ett är att se ditt innehåll ur en potentiell kunds perspektiv. Det kan därför vara av värde att anordna en workshop eller gruppstudie för att undersöka din målgrupps värderingar, utmaningar och synpunkter under köpresan. Research är A & O för att lära känna dina kunder och därefter kunna skapa innehåll som tilltalar, till exempel vilka sökord som används. Du kan också ta hjälp av er interna information från referenser eller kundtjänst för att identifiera vanliga problem och frågor kring er content marketing. Det är sedan läge att formatera en content markering strategi för att på ett fokuserat sätt skapa det innehåll din publik efterfrågar och på så sätt bygga en relation till dina kunder. Det knepiga med content marketing är hur du gör din research och sedan omvandlar dina insikter till text, rörlig video eller annat format, vilket kräver tid och spetskompetens.

Avslutande ord

Ta det lugnt, det finns hjälp att få! Vi har lång erfarenhet av att bygga strategier för hur du med hjälp av content marketing når din specifika målgrupp. Kontakta oss för ett möte idag!

Dela inlägget på:

Kontakta oss

Vill ni ha hjälp med er marknadsföring
eller höra mer om våra tjänster?

Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, för att tillhandahålla funktioner för sociala medier och för att analysera vår trafik. Vi delar också information om din användning av vår webbplats med våra partners inom sociala medier, reklam och analys. View more
Acceptera