Sökmotoroptimering (SEO)
Förkortningen SEO betyder sökmotoroptimering eller på engelska, Search Engine Optimization. SEO är den process som används för att optimera en webbplats genom dess tekniska konfiguration, innehållsrelevans och länkpopularitet i syfte att dess sidor kan bli lättare att hitta, mer relevanta och mer populära för användarna sökfrågor, och som en konsekvens rankar sökmotorerna dem bättre.
Sökmotorer rekommenderar SEO-insatser på webbplatsen som gynnar både användarens sökupplevelse och sidans rankning. Detta görs genom att premiera innehåll som uppfyller användarnas sökbehov. Bland annat inkluderas användningen av relevanta sökord i titlar, metabeskrivningar och rubriker (H1, H2, H3, etc), med beskrivande webbadresser, även kallat ”URL:er”, med sökord snarare än siffror och schema markups för att närmre definiera vad innehåll betyder. Utöver detta finns det ett gäng andra best practices för dig som vill ta ett djupdyk i ämnet.
En sökmotors syfte är att hjälpa människor att hitta det de letar efter online. Oavsett om du söker efter en produkt, letar efter en restaurang eller vill boka en semester så är sökmotorer en vanlig utgångspunkt när du behöver information. För företagsägare erbjuder de en värdefull möjlighet att styra relevant trafik till din webbplats och kanske, i en perfekt värld, en ny affär!
Slutmålet för din sökmotoroptimering (SEO) är att din webbplats ska rankas högre på en sökmotors resultatsida (SERP) så att du får mer trafik. Syftet är vanligtvis att rankas på första sidan med Googles resultat för söktermer som har högst värdet för din målgrupp. Så med andra ord kan man säga att SEO handlar lika mycket om att förstå din publiks önskemål och behov som om den tekniska karaktären av hur du anpassar din webbplats.
Hur fungerar sökmotorer?
Sökmotorer ger resultat för sökfrågor en användare ställer. För att göra det undersöker och ”förstår” de det stora nätverket av webbplatser som utgör webben. Sökmotorerna har en sofistikerad algoritm som bestämmer vilka resultat som ska visas för varje sökfråga.
Varför fokuseras ofta sökmotoroptimering – SEO – på Google?
För många människor är termen ”sökmotor” synonymt med Google med anledningen att de har cirka 92 % av den globala sökmotormarknaden. Eftersom Google är den dominerande sökmotorn kretsar SEO vanligtvis kring vad som fungerar bäst för just Google. Det är användbart att ha en tydlig förståelse för hur Google fungerar och varför.
Vad vill Google ha av en webbsida?
Google är designat för att ge sina användare eller sökare den bästa sökupplevelsen. Detta för att Google själva vill behålla sina användare. För att göra detta innebär det att ge de mest relevanta resultaten så snabbt som möjligt. Skulle du börja få dåliga resultat kanske du väljer en annan sökmotor?
De två kärnelementen i sökupplevelsen är söktermen (användarens input) och sökresultaten (outputen).
Låt oss säga att du söker ”billiga cyklar” Detta är en tydlig, otvetydig sökning. Google förstår vad du efterfrågar, och det ger en relevant sida som det bästa organiska resultatet. I detta fall dyker Pricerunner och Jula upp som första resultat i SERP:en med länkar till just billiga cyklar!
Ur Googles perspektiv är detta ett mycket bra sökresultat och en positiv användarupplevelse, eftersom det är troligt att användaren klickar på toppresultatet och är nöjd med resultatet.
Hur tjänar Google sina pengar?
Google tjänar på att människor litar på och värdesätter dess söktjänst. Den uppnår detta genom att leverera användbara sökresultat.
Google ger också företag möjlighet att betala för en annonsplacering högst upp på sökresultatsidorna med hjälp av verktyget Google Ads. Ordet ”Ads” refererar till just annonserna högst upp i sökresultatet. Google tjänar pengar när användare klickar på dessa betala-per-klick-annonser (PPC), som du köper via Google Ads. Du kommer att se dessa annonser i synnerhet för mer generella sökfrågor.
Förutom den lilla etiketten som säger ”annons” till höger om rubriken så är dessa sökresultat nästan omöjliga att skilja från andra sökresultat. Naturligtvis är detta avsiktligt, eftersom många användare klickar på dessa resultat utan att inse att det är just annonser.
Detta är vad Google räknar med. Annonsintäkterna stod för mer än 148,9 miljarder dollar av de 257,63 miljarder dollar som Google genererade under 2021. Ibland får vi frågan om annonser på Google verkligen klickas på och som ni ser så finns beviset i dessa siffror.
Sökresultatens uppbyggnad
SERP:en består dels av betalda sökresultat (annonser) och ”organiska” sökresultat, där de organiska resultaten inte bidrar till Googles intäkter. I stället levererar Google organiska resultat baserat på dess bedömning av en webbplats relevans och kvalitet. Det är detta vi påverkar med SEO-arbetet. Vidare så kommer Google även inkludera olika element i SERP:en så som kartor, bilder, shopping eller videor beroende på typen av sökfråga.
Mängden annonser på en SERP beror på vad användare har sökt efter. Om du till exempel skulle söka efter ordet ”skor”, skulle du förmodligen märka att ett stort antal av de bästa resultaten är annonser. Faktum är att du förmodligen måste scrolla ner på sidan för att hitta det första organiska resultatet. En fråga till sökmotorn som denna genererar vanligtvis många annonser eftersom det finns en stor chans att den som söker efter är att köpa skor online samtidigt som det finns många skoföretag som är villiga att betala för en plats i Ads-resultaten.
På andra sidan av myntet; om du söker efter något som ”Fanna BK”, kommer dina resultat att bli annorlunda. Eftersom Google uppfattar detta som en mindre tydlig fråga så hittar kan du nyheter, matchresultat och deras hemsida. Dessa tre typer av resultat överst indikerar att Google inte känner till den exakta avsikten med användarens sökning, men ger snabba vägar för att lära dig mer om laget, läsa deras senaste nyheter eller gå till deras webbplats.
Eftersom det inte verkar finnas någon köpavsikt bakom frågan är företag inte lika villiga att annonsera och buda på sökordet och därför visas inga Ads-resultat. Men om du ändrar frågan till ”Fanna BK matchtröja så signalerar det till Google att du kanske handlar, ändras SERP-resultaten för att visa fler sponsrade resultat.
Vad är SEO:s roll?
Målet med SEO är att höja din ranking i det organiska sökresultatet. När vi istället talar om Ads så finns det olika metoder för att optimera Ads, shopping och lokala resultat.
Även om man kan tycka att det är många olika konkurrerande element som tar upp plats på SERP:en och trycker ner de organiska resultaten, kan SEO fortfarande vara en mycket kraftfull och lukrativ insats.
Detta med tanke på att Google behandlar miljarder sökfrågor dagligen så är organiska sökresultat en mycket stor del av en mycket stor kaka. Även om det krävs en del investeringar i form av tid och kunskap förväg och även fortlöpande för att säkra och upprätthålla organisk ranking, är varje klick som skickar trafik till din webbplats helt gratis.
Vill du lära dig mer om hur du praktiskt applicerar Sökmotoroptimering på din webb?
SEO är som du kanske redan förstått ett ämne som ligger oss varmt om hjärtat. Våra duktiga SEO-specialister har tagit fram en omfattande SEO-guide som du nu kan ta del av, helt kostnadsfritt! Fyll i dina uppgifter så skickar vi guiden till dig.