Dagens ”Gula sidor”
Dagens gula sidor kan vi lätt översätta till SEO & SEM. Med den enorma ”internetboost” som kom i början av 2000-talet kom även en förändring i medielandskapet. Vi använder media på ett helt annat sätt än tidigare och det påverkar naturligtvis företagen och hur de väljer att annonsera och nå ut med sitt budskap. Ett tydligt exempel är dagstidningar, när färre personer köpte tryckta tidningar minskade då också företagens intresse att annonsera i dem. Men det kanske tydligaste exemplet är de klassiska ”Gula sidorna” som innan internetboosten var en självklar plats för företag att synas i. Skulle man hitta en sjukgymnast i Sundbyberg var det i Gula sidorna man letade. Idag minns man tillbaka på det som något antikt nästan.
Men vad gör vi istället då? Jo vi använder internets ”Gula sidor”, Google såklart. Vi googlar ”sjukgymnast i Sundbyberg” och ser vilka företag som kommer upp. Här kommer SEO & SEM in (SEO = Sökmotorsoptimering och SEM = Sökmotorsmarknadsföring). Vikten av att komma högst upp när någon googlar ”sjukgymnast i Sundbyberg” är enorm. Fråga bara dig själv, hur ofta går du till sida 2 på en googlesökning?
Gratis är alltid gott, eller?
SEO brukar ibland beskrivas som ett ”gratis” sätt att komma högt upp på Google. Men faktum är att för att ha en lyckad och fungerande SEO behöver man investera tid och pengar i sin egna hemsida för att se till att den alltid är uppdaterad med relevant innehåll. Det är också högst troligt att du behöver anlita en SEO-byrå eller en marknadsföringsbyrån då man själv inte alltid har samma kunskap inom SEO eller att man själv inte kan avsätta den tid som krävs.
För vad är det då som krävs? Och vad handlar SEO om i praktiken?
- Optimera din sajt med bilder, texter, länkar, ikoner och rubriker så Google så tydligt som möjligt förstår vad den handlar om.
- Få andra sajter att länka in till din sajt. Då ökar din sajt i popularitet och Google gillar den mer.
Mycket av det stora arbetet för SEO ligger i första punkten, optimering av sajt. Det gäller att hela tiden se till så innehållet är in line med vad din målgrupp söker efter. Här finns det bra verktyg som digitala marknadsföringsbyråer använder sig av för att hela tiden hålla koll på de olika söktrenderna för olika branscher.
Hela SEO-arbetet ska mynna ut i att din sajt kommer högst upp när en personer söker på något som är relevant för din produkt/tjänst.
Lättare sagt än gjort. Tänk dig själv hur många sjukgymnaster det finns i Sundbyberg, elektriker i Stockholm eller frisörer i Göteborg. Alla kan inte komma högst upp.
Pengar styr, till viss del
Men även om du har en jättebra optimerad sajt och din SEO är toppklass kommer den betalad annonseringen ändå alltid komma högre upp (tills pengarna tar slut). Det är för att Google är ett företag som alla andra och vill i grunden själva också tjäna pengar. Trycker en kund på en icke vanlig länk genererar det 0:- till Google, trycker hen däremot på en annonslänk får Google en intäkt, pengar styr.
Om vi då dyker ner lite i SEM och då framförallt Google AdWords (Ads) och kikar liter mer på hur det fungerar. I Ads jobbar man hela tiden med sökord. Sökord är ord, termer eller fraser som personer söker på. Om jag vill att en person ska se min annons för min produkt/tjänst måste jag lista ut vad den personen troligen kommer söka på. Sen gäller det för mig att till det sökordet skapa en så bra och välformulerad annons som möjligt. Annonsens text ska passa ihop med min produkt/tjänst samt med min sajt. När jag känner mig klar med sin annons ska jag sätta ett värde på den, hur mycket är jag beredd att betala för att en person ska trycka på den. CPC, cost per click, är det man strävar att hållar så lågt som möjligt. Detta görs genom att ha relevant annons och sajt gentemot sökordet.
Viktigt att ta med sig som slutord för Google Ads är att det är inte allt den som betalar mest som syns först. Lika stor del handlar om annonsens utformning samt hemsidans innehåll. Pengar styr, till viss del.
Avslutande ord
Som så många andra verktyg spelar SEO och SEM med varandra väldigt mycket. Content på sidan är otroligt viktigt för båda. Även sökord, termer och fraser är en stor del.
Däremot kräver SEO och SEM olika kunskaper och det finns ingen garanti på att bara för någon är expert på SEO så är man det på SEM. En digital webbyrå eller marknadsföringsbyrå har ofta olika personer för just SEO & SEM. Digital marknadsföring skiljer sig mer än vad gemeneman ibland tror.
(Artikeln har enbart fokuserat på Googles sökmotor och verktyg. Men samma grundprincip gäller även andra sökmotorer som Bing, Yahoo osv.)