Den digitala vågen
Internetanvändningen har ökat med 700% de senaste 15 åren och idag har över 4,7 miljarder människor tillgång till internet. Att det ökat så kraftigt beror på en mängd olika skäl. Men tillgången till internet har ökat markant. Från att för 20 år sedan i princip bara kunna gå ut på internet med en dator, till att idag kunna koppla upp sig med mobiltelefoner, plattor, bilar, klockor, till och med barnleksaker.
Ett exempel på den stora ökade tillgången är att vi idag har fler mobiltelefoner än vad det finns människor i Sverige, många känner säkert igen sig i att man har en mobil för privata bruk och en för jobbet. Eller att man varje år det kommer ut en ny mobil uppgraderar sig.
Statistik visar att i Sverige har 98% av befolkningen en mobiltelefon enligt, internetstiftelsen.
I den här artikelserien kommer vi djupdyka ner i den digitala våg som sköljer över oss. I dagens del, del 1, kommer vi förklara övergripande om digital marknadsföring för att sedan i framtida delar gå in mer på djupet om varje gren.
Digital marknadsföring
Hur ska vi då gå tänka när hela världen och dess människor blir digitala? Runt år 2000 låg den digitala marknadsföringen på 3% av den totala reklam och marknadsföringen som bedrevs. Idag är den siffran nästa uppe på 50%, och stigande. Det säger sig självt att utvecklingen kommer att ske digitalt och det är den digitala marknadsföringen som kommer att ta över mer och mer.
Men ju snabbare något växer desto spretigare kan det bli. Alla vill ta en del av kakan och det dyker ständigt upp nya sociala medier, kanaler och andra digitala verktyg – Vad ska vi använda oss av? Hur innovativa kan vi vara?
Om vi börjar med att punkta upp de stora elefanterna inom digital marknadsföring (Oftast pratar vi i branschen i förkortningar, men en förklaring följer):
- SMM – Social Media Marketing handlar om marknadsföring i sociala medier. Kanalerna det oftast rör sig om är då Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok & Pinterest.
- SEO & SEM – Sökmotorsmarknadsföring eller Sökmotorsoptimering sker på främst Google men till viss del på andra liknande sidor som Bing eller Yahoo.
- CRM & EMM – E-mail marketing är vad det låter som. Marknadsföring via E-post.
- Displayannonsering – Är ett av de äldsta (om man får säga så) digitala verktyg. Det rör sig om banners, bilder & texter, som dyker upp på olika hemsidor.
Avslutande ord
Det här kommer bli en artikelserie i 6 delar där vi idag skrivit om den första delen ”Den digitala vågen”. I nästa del kommer vi genomgående behandla SMM, vad det är, hur det ska användas och varför det kan vara avgörande för ditt företags överlevnad.