Att gasa när resten bromsar

Er målgrupp finns fortfarande där ute och konsumerar. Men när de blir försiktigare och mer eftertänksamma måste ni fortsätta satsa på marknadsföringen för att få dessa affärer. Man kan inte tro att det kommer bli bättre av att sluta synas.
Klara sig i en lågkonjunktur

Vad gör man när tuffare ekonomiska tider väntar runt hörnet?

Det naturliga svaret är nog att man skär ner, blir försiktig, drar in på satsningar och bromsar upp. Men vad händer om dina konkurrenter i stället för att göra detta väljer att köra på och vågar satsa?

Marknadsföringen är ofta det som först ryker när företag väljer att bromsa sina satsningar. Hur kommer det sig? Ja, första prioritet får naturligtvis er produkt/tjänst, tillverkning och leverans av den är essentiell för att få intäkter. Lokal/kontor är givetvis viktiga delar för att ha tak över huvudet för alla anställda. På tal om anställda, man vill såklart behålla sin personal som är kärnan av verksamheten och som kan er produkt eller tjänst.

Men bör inte anskaffning av nya kunder vara en stor prioritet? Speciellt när man behöver få in kunder för att klara den tuffa tiden. Kommer det verkligen bli bättre om ni helt slutar synas och stoppar huvudet i sanden?

Din målgrupp slutar inte konsumera

Ett vanligt tänk är kanske att man tror ens målgrupp helt slutar konsumera er produkt eller tjänst i sämre tider. Men detta är såklart långt ifrån verkligheten. Vare sig ni säljer kepsar, IT-lösningar, djurmat, möbler, eller levererar tjänster inom taxi, massage, mat. Så kommer er målgrupp fortsätta konsumera detta. Självklart kommer konsumtionen att minska lite och era potentiella kunder kommer vara försiktigare med vad och hur de konsumerar varor och tjänster. Men affärer kommer fortsätta genomföras.

Tänk att ni under bra perioder har 100 potentiella affärer att lyckas ta och där ni vanligtvis stänger 25 av dessa och dina konkurrenter tar resterande 75, ni tar 25% av marknaden. I en sämre period kanske ni bara har 50 potentiella affärer, men om ni i stället för att då bromsa era marknadsföringssatsningar och hoppas behålla dessa 25% (12,5 affärer). Så fortsätter ni att satsa, ni gasar medan era konkurrenter bromsar och har i stället som mål att behålla takten av att få 25 affärer. Då har ni helt plötsligt tagit 50% av marknaden.

Vågar ni chansa på att era konkurrenter inte gasar?


Gasa men gasa smart

Självklart måste ni som företag gasa smart, kostnaderna kommer öka på många olika delar av er verksamhet och det är inte rimligt att ni kan gasa på som i bra perioder.

Vi kan se det som ett skidlopp, eller ännu bättre, vi kan se det som Charlotte Kallas otroliga avslutning i Tour de Ski 2007/2008. (Ni som inte sett detta ögonblick https://www.youtube.com/watch?v=R9eUK8HZ03s).

Se en lågkonjunktur som skidbacken Kalla klättrar upp för. Tillsammans med en konkurrent ligger de sida vid sida i backen en lång stund. Men precis vid rätt tillfälle väljer Kalla att gasa, hon lägger in en extra växel, rycker i väg och vinner. Hon valde inte att gasa hela backen upp utan hon valde att göra det efter en noggrann genomtänk strategi.

Likt Kalla ska ni som företag sätta en strategi först, ni kan inte gasa från start då kommer resurserna ta slut. Men genom att ta fram en väl genomtänkt marknadsstrategi kan man gasa sig igenom tuffa perioder och faktiskt sluta som vinnare. Sikta på att behålla dessa 25 affärer, våga fortsätta satsa (om än lite mer eftertänksamt), chansa inte på att alla konkurrenter kommer bromsa så vi gör också det.

Er målgrupp finns fortfarande där ute och konsumerar. Men när de blir försiktigare och mer eftertänksamma måste ni fortsätta satsa på marknadsföringen för att få dessa affärer. Man kan inte tro att det kommer bli bättre av att sluta synas.

Dela inlägget på:

Kontakta oss

Vill ni ha hjälp med er marknadsföring
eller höra mer om våra tjänster?