För ett lyckat kundmöte – Våra 10 bästa tips

Är du som många andra osäker på hur man bemästrar ett kundmöte och ger bästa möjliga intryck? Det viktigaste är att vara dig själv, men det finns också andra saker att hålla koll på. Nedan får du våra 10 bästa tips för ett lyckat kundmöte!
Ett lyckat kundmöte

10 tips för bra ett lyckat kundmöte

Är du som många andra osäker på hur man bemästrar ett kundmöte och ger bästa möjliga intryck? Det viktigaste är att vara dig själv, men det finns också andra saker att hålla koll på. Nedan får du våra 10 bästa tips för ett lyckat kundmöte!

1. Gör din research – vem är det du ska träffa?

Innan du träffar din kund är det viktigt att känna till kundens bakgrund, kundens marknad och eventuella konkurrenter. Detta visar att du är intresserad och att du är kunnig på marknaden. Spana gärna in kundens Linkedin och skrolla runt på deras hemsida. Ju mer information du har, desto bättre!

2. Var i tid och var beredd

Inget är mer oprofessionellt än sen ankomst. Din kund avsätter sin egen tid för att träffa dig och det är därför av största vikt att kundens tid inte slösas bort. Se också till att du har allt material redo och lättillgängligt, det visar att du värdesätter mötet och är organiserad.

3. Se till att se vårdad ut, men fortfarande bekväm

Utseende är inte allt, men det är mycket. Kundens första intryck av dig baseras på vad de kan se, därför är det viktigt att klä dig lämpligt och ha en god hygien. Visa att du är ordningsam och seriös genom att säkerställa ett passande yttre, innan du kan visa vilka kunskaper du besitter! Det är dock minst lika viktigt att du är bekväm, så att fokus kan ligga på mötet och inte felsittande kläder.

4. Behandla alla du möter som beslutsfattare.

När du besöker din kund kommer du att möta flera människor som kunden arbetar med och litar på. Dessa personer kommer att skapa en uppfattning om dig beroende på hur du behandlar dem, och detta kan påverka din relation med kunden. Se till att visa respekt och hälsa ordentligt på alla du möter, det kommer att gynna dig under samarbetet.

5. Prata lite – lyssna mycket.

För att kunna erbjuda den bästa lösningen på ett problem är det viktigt att du först lyssnar till kundens behov och får en så bred bild av situationen som möjligt. Lyssna därför intensivt och gör upp en strategi innan du presenterar denna för kunden, det ökar chansen för att det blir rätt från början vilket sparar tid och pengar för både dig och din kund.


6. Använd ett passande och professionellt språk.

Att skilja på professionella och personliga möten sker främst genom vilket språk du använder. Genom att tala vårdat och tydligt minskar också risken för missförstånd, vilket är av största vikt för att få fram ditt budskap. Använd därför inte slang eller fula ord, när du lär känna kunden kan du anpassa dig därefter.

7. Ha en positiv attityd

Ett starkt självförtroende visar att kunden kan lita på dig och att du tror på vad du säljer. Det smittar även av sig, vilket leder till att kunden får en positiv bild av vad du erbjuder. Det är ett enkelt sätt att visa att du är där för att hjälpa till och skapa en relation till kunden och kundens behov.

8. Ställ frågor

För att lära känna din kund på ett mer personligt plan är det viktigt att ställa frågor för att hitta gemensamma faktorer. Med andra ord – var inte rädd att kallprata och visa vem du är som person. Det kan handla om pendling i morgontrafiken, bästa lunchstället eller vinterkräksjukan. Ett samarbete handlar inte bara om dina tekniska färdigheter, utan också din förmåga att bygga sociala relationer.

9. Visa att ni är ett team.

Kunden vill inte bara veta vad du kan göra för hen, utan vad ni kan göra tillsammans. Skapa därför en gemenskap genom att koncentrera samtalet runt ”vi” och ”oss”. Visa genom språket att ni är ett team som tillsammans jobbar mot en förbättring. Detta kommer inge ett förtroende samtidigt som kunden känner att hen har kontroll.

10. Ta initiativ och starta en diskussion om nästa steg.

Under ett första kundmöte har du begränsat med tid, och måste därför snabbt kunna visa vem du är, vad du kan och varför kunden ska ge dig en chans. När du bockat av steg 1-9 i denna lista är det dags att tänka framåt och visa kunden att du söker ett långsiktigt samarbete som är gynnande för både dig och din kund. Visa att du ser en framtid tillsammans genom att öppna upp en diskussion om nästa steg i processen. Detta är även ett perfekt tillfälle att fråga kunden om långsiktiga mål så att du får en tydlig bild av vad som kan komma att förväntas av dig i framtiden.

Se till att gå igenom listan och bocka av varje del, om du gör det är du nu redo för att gå in och leverera vid varje kundmöte! 

Dela inlägget på:

Kontakta oss

Vill ni ha hjälp med er marknadsföring
eller höra mer om våra tjänster?