Skapa värdefullt innehåll
Din webbplats ska skapas med dina köpare i fokus, många gör misstaget att skapa innehåll baserat på vad företaget vill säga. Det kan vara om sin historia, sina USP:ar eller annat liknande. Men det innehållet är faktiskt sekundärt på webbplatsen när man ser till vad en webbplats ska ha för funktion. Det innehållet ska såklart finnas med, men inte som det högst prioriterade budskapet (på en startsida, i huvudrubriken och dylikt).
De som besöker din webbplats och som tillhör kategorin potentiella kunder, gör inte det för att de vill läsa om ditt företag i första hand – de vill veta om du kan hjälpa dem att lösa deras problem eller utmaning. Och det är det ditt innehåll i första hand ska svara på. Genom att göra det skapar du en webbplats där dina köpare snabbt kan identifiera att just du förstår deras problem och utmaningar, och du då verkligen kan hjälpa dem.
Inbound Marketing
Inbound marketing handlar om att attrahera dina köpare så att de söker kontakt med dig i stället för att du söker kontakt med dem, och en viktig del i det är att få dem till din webbplats. Något som är effektivt för att skapa ett intresse och locka besökare till din webbplats är att skapa en blogg där du publicerar artiklar om sådant som dina köpare är intresserade av att läsa om. Artiklarna delar du sedan på dina plattformar för sociala medier för att få synbarhet och driva besökare till webbplatsen, men också i email kampanjer eller nyhetsbrev.
Målet med webbplatsen – för alla företag oavsett bransch – är att ta besökarna till nästa steg – att interagera vidare med din webbplats för att söka efter den information de är ute efter – och på så vis komma närmare ett köpbeslut. För att lyckas med det behöver du ha ett flöde som hjälper besökarna att ta del av innehållet en del i taget, på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
”Vilket är det främsta målet, de största frågorna eller det största behovet någon skulle ha om de kom till vår webbplats nu?”
Genom att svara på den frågan hittar du en mängd viktiga insikter till innehåll för webbplatsen, där några är viktigare än andra och bör vara med på högprioriterade platser (som i huvudrubriker, startsida och dylikt). Att sätta dina köpare i fokus kommer att leda till längre spenderad tid på webbplatsen vilket i sin tur leder till fler leads och fler affärer i förlängningen.
Vad löser din produkt eller tjänst för problem?
När man berättar om sin produkt eller tjänst är det enkelt att fokusera på den färdiga lösningen, processerna eller vilka funktioner man tagit fram. Men för att verkligen förstå nyttan med din lösning behöver man också förstå och ringa in sina problem och bekymmer.
Se därför till att dina kunder redan tidigt förstår vilken frustration, vilka problem och risker de skulle minska om de väljer din produkt eller tjänst. Beskriv också varför det är viktigt och framför allt – vad som händer om man inte gör en förändring?
Vad kostar det?
Frågan om kostnader kan kännas lite obekväm att bemöta online men det är en fråga alltid kommer upp oavsett du vill det eller inte.
Många företag känner att de inte vill ange sina priser publikt på webbplatsen. Ofta beror det på att man är rädd att skrämma bort kunderna eller för att avslöja affärshemligheter till sina konkurrenter. Men precis som dina säljare känner till dina konkurrenter så vet redan dina konkurrenter ungefär vad du tar för dina produkter och tjänster. Skillnaden är att hittar köparen priser hos dig är det störst chans att det är du som blir kontaktad.
Trots detta kan det ändå finnas anledningar att inte ha en priserna offentliga. Ibland är priserna inte fasta och behöver konfigureras och anpassas. Även här kan du erbjuda den möjligheten genom att skapa olika former av räkneverktyg där kunden kan få en uppfattning om vad en investering skulle kosta eller vad de skulle kunna spara vid ett ev. byte av leverantör. Så om du nu inte publikt vill eller kan berätta om dina priser kan du ändå göra en redogörelse för vilka parametrar som påverkar priset. Försök vara hjälpsam och transparent kring kostnader och redogör för vad som påverkar priset. Ta också gärna upp kostnader som uppstår längre fram om man inte genomför köpet.
Referenser från kunderna
Inget väger så tungt som goda, ärliga omdömen från kunderna själva. Gör i ordning flera kundcase som både tar upp problem, lösning och resultat.
När du skapa kundcase så försök gärna involvera dina kunder i själva referenscaset och låt dem med egna ord berätta hur valet att anlita ditt företag gick till, hur de upplevde samarbetet och vad det löst för problem åt dem. Spelar du in detta med video bör du också kunna använda det i flera andra format som t.ex. Podcast, bloggartiklar, sociala medieinlägg m.m.